Artiklen er på 18 sider og findes i K&K 95 Den moderne roman.
Fra indledningen til artiklen der har undertitlen »Personkonstruktioner i Michael Cunninghams The Hours«:
»Vi er i et 90’er New York, i en forlags- og medieverden med dens sammenrend af mondæne stjerner, hippe wannabees og forskellige seksuelle orienteringer. Vi følger Clarissa i forberedelserne til aftenens selskab. »Der mangler stadig at blive købt blomster« er indgangsreplikken til det første kapitel om Clarissa Vaughan, der blandt venner går under navnet ‘Mrs. Dalloway’.
Hermed er vi samtidig også langt fra Michael Cunninghams eget liv, i hvert fald i ydre historisk forstand og tæt på litteraturens liv, tæt på den litterære intertekst, som Cunningham væver ind og ud af sin roman, nemlig Virginia Woolfs |
|
berømte roman Mrs. Dalloway fra 1925, som Woolf i øvrigt i en lang periode, mens hun skrev på den, kaldte netop The Hours. Cunningham tager i sin bog stof og figurer fra Woolf og omsætter dem i sin egen litterære konfiguration. Man kan sige, at han stjæler med arme og ben og uden blusel, helt op i titel og overskrifter, og man kan begynde at tænke på ophavsrettigheder. Men man kan også sige, at han giver Mrs. Dalloway et nyt efterliv i sit værk, at han forlænger dens virkning i en senere tidsalder, og at hans moderne gennemskrivning af stoffet fra Mrs. Dalloway er en hyldest til Virginia Woolf.«
|