TV-mediet er i forvandling. I de seneste år har nøgleordene været internationalisering, deregulering, markedsorientering, øget konkurrence om publikum og reklamekroner, mangedobling af kanaler i forbindelse med kabel- og satellitTV. Og i de kommende år vil de hedde digitalisering, interaktivitet, mediekonvergens, »informations-motorveje« og yderligere eksplosion i udbuddet af kanaler og informationstjenester. Samtidige og fremtidige forandringer, der naturligvis også sætter sig igennem i mediets æstetiske udtryksformer og indhold på mange forskellige måder.
K&K 80 fokuserer på forskellige aspekter af et fjernsyn i aktuel |
|
forvandling. Det sker gennem en rækker artikler, der behandler TV som medie, TV som genre og TV som tekst.
Blandt de emner, der tages op, er TV-seernes orienterings-strategi eller »kognitive kortlægning« af TV i den nye flerkanalssituation, nye interaktive programtyper og TV-systemer og deres forrykning af forholdet mellem medieinstitution og mediekonsumet, fremkomsten af genreanalysen inden for TV-området og anvendelsen af kvalitetsbegreber i forhold til TV, forandringer i TV-reklamens æstetiske formsprog, henvendelsesformer og genrer, og ny eksperimenterende TV-fiktion mellem realismens beroligelses- og modernismens foruroligelses-æstetik i Lars von Triers Riget. |