Artiklen er på 18 sider og findes i K&K 88 Feminisme og litteraturvidenskab.
Fra artiklens indledning:
»At overskride genregrænserne er en typisk modernistisk ambition: James Joyces Ulysses, for slet ikke at tale om Finnegans Wake, er standardeksempler på bastardskrifter, hvor stilarter, referencer og sprog blandes. Mallarmé og Apollinaire skrev digte, der har ligeså meget billedlig som lyrisk karakter. Ezra Pound ønskede, at hans lange digt Cantos skulle være en episk fortælling, der indbefattede historiske kilder, økonomiske afhandlinger, kinesiske tegn, filosofiske og æstetiske refleksioner. Og Gertrude Stein kaldte Tender Buttons |
|
poesi, skønt det ofte er vanskeligt at skelne dens urimede tekster af varierende længde og ikke opbrudt i poesiens konventionelle kortere linier fra de tekster af tilsyneladende samme art, hun kaldte skuespil. Og både Gertrude Stein og andre modernister arbejder med musikalske kompositionsprincipper i deres digtning. Virginia Woolfs genreeksperimenter i romanen The Waves fra 1931 (da. Bølgerne, 1994) placerer hende således midt i den modernistiske tradition.«
|