Vi påvirkes af billeder hele tiden. Hvad sker der med os, når vi ser? Hvad ser vi? Og hvordan har billederne og det, de vil have os til at se, ændret sig i tidens løb?
Det er de spørgsmål, antologien Visuel Kommunikation forsøger at besvare. Det gøres på to måder.
Dels ved at præsentere en række klassiske teorier om billedkommunikation - i flere tilfælde for første gang på dansk - i form af |
|
oversatte artikler eller kritiske præsentationer og viderearbejdninger.
Dels ved at samle en lang række analyser af forskellige former for billedlige udtryk, der tidsmæssigt spænder fra 1800-tallet til i dag, og mediemæsigt dækker hele udviklingen fra de traditionelle billeudtryksformer - maleri, træsnit, litografi - over massereproduktionens xylografi, fotografi og film til vore dages elektroniske billedmedier.
Visuel kommunikation 1-2 er udsolgt. Foreløbig er alle artikler fra bogens bd. 1 (op til værkets s. 174) tilgængelige i elektronisk form og kan bestilles via link fra omtalen af den enkelte artikel nedenfor eller hentes i sektionen »E-tekster« her i Medusas netbutik: E-tekster |
|
Indhold |
|
Side 7 - Forord [Visuel Kommunikation] |
|
Side 7 - Forord [Visuel kommunikation 1+2] |
|
Side 9 - Erwin Panofsky: »Ikonografi og ikonologi« |
|
Side 22 - Edmund Leach: »Michelangelos Skabelsen - nogle strukturalistiske kommentarer« |
|
Side 42 - Roland Barthes: »Billedets retorik« |
|
Side 58 - Søren Kjørup: »Billedkommunikation« |
|
Side 83 - Peter Larsen: »Billedet og historien - et diskussionsoplæg« |
|
Side 137 - Bent Fausing: »Billedharmonier og driftønsker« |
|
Side 175 - Inge Fleischer, Berthold Hinz, Roswitha Mattausch, Inge Schipper: »Friedrich i sin samtid - splittelsens problem« |
|
Side 188 - Bent Fausing: »Borgerskabets billedgørelse af samfundet. Illustreret Tidendes xylografier« |
|
Side 216 - John Poulsen: »Midt i en klunketid. Æstetik og ideologi omkring »Den nordiske Industri-, Landbrugs- og Kunstudstilling i Kjøbenhavn 1888«« |
|
Side 231 - Karen Nicolajsen: »Friheden og frihederne - hos Daumier i det 19. århundredes Frankrig« |
|
Side 246 - Søren Kjørup: »Impressionismen« |
|
Side 264 - Anne Birgitte Richard: »Munchs billeder« |
|
Side 281 - Katrin Pallowski: »Æstetik og funktion. Et bidrag til diskussionen af funktionalismen« |
|
Side 294 - Niels Brunse: »Sovjetiske borgerkrigs-plakater 1918-1921« |
|
Side 319 - Peter Madsen: »Organisering af den synlige verden - Dziga Vertov og historisk materialistisk æstetik« |
|
Side 331 - Siegfried Kracauer: »Massens ornament« |
|
Side 342 - Berthold Hinz: »Fascistisk æstetik - dens kulmination i arkitektur, rustning og krig« |
|
Side 358 - Berthold Hinz: »Mobiliseringen i den tyske fascisme« |
|
Side 368 - Preben Kaarsholm: »Det ydre og det indre hos John Ford. Fra Stagecoach til The Seachers« |
|
Side 386 - Dan Nissen: »Morten Korch-filmatiseringer. Mellem national samling og truet småborgerskab« |
|
Side 409 - Morten Giersing: »TV - Made in USA. Om det amerikanske TV og dets produkt: seriefilmen« |
|
Side 438 - Peter Larsen: »Reklame og retorik« |
|
Side 466 - Bent Fausing: »Knallerten som protest og tilpasning. Ledebilleder« |
|
Side 474 - Anne Birgitte Richard: »Kvindekunster« |
|
|